Läs igenom procedurerna nedan och klicka sedan på länken för att skapa ärendet.
ÖPPNA RETUR/KLAGOMÅL
- Vid reklamation eller avbokning av köp, måste ett ärende alltid skapas via vårt retursystem innan varan returneras.
- Som en julgåvotjänst i webbutiken erbjuder vi förlängd returrätt på varor köpta före jul i november och december. Julklappar byts fram till den 1 februari 2026 på alla varor som returneras i oöppnad förpackning och i samma skick som de mottagits.
- Vid defekta varor eller misstanke om detta kan ett klagomål skapas med en fullständig beskrivning av felet. För att lösa eventuella tvivel om användningen eller felet måste även vår kundtjänst kontaktas innan ett klagomål skapas.
- När/om klagomålet godkänns kommer du att informeras direkt om vidare åtgärd, antingen via e-post eller telefon. Likaså om reklamationen kan åtgärdas utan att produkten skickas in.
Privatkunder erbjuds 30 dagars ångerrätt hos AV-Connection. Ångerfristen löper ut 30 dagar efter den dag då hela beställningen har mottagits, eller den sista varan i beställningen har mottagits.
Om köpet avbryts måste du meddela AV-Connection inom 30 dagar efter mottagandet. Avbokning kan göras via retursystemet eller genom att kontakta kundtjänst. Om det finns invändningar mot detta kan du som en sista utväg använda standardavbokningsformuläret som finns i våra villkor, men det förra ger den snabbaste handläggningen. I meddelandet måste du tydligt ange att du vill utnyttja ångerrätten.
Du kan inte avboka genom att helt enkelt vägra ta emot varan utan att också ge AV-Connection tydligt meddelande om detta (t.ex. genom att skapa ett returärende).
Ångerrätten gäller som standard endast för privatkunder som handlar via webbutiken. Ångerrätten gäller därför som regel inte för kunder som handlar i fysiska butiker eller för företagskunder, om inte annat skriftligen avtalats före köpet.
Om flera varor har köpts i webbutiken har du möjlighet att returnera en eller flera varor, även om de köptes i en beställning.
- Leverans av varor som är tillverkade enligt kundens specifikationer eller har fått en tydlig personlig touch omfattas i allmänhet inte av ångerrätt. Kontakta kundtjänst för specifik information gällande ditt köp.
- Leverans av varor som sannolikt kommer att försämras eller bli föråldrade snabbt.
- Leverans av förseglade varor som inte är lämpliga för retur av hälso- eller hygienskäl och där förseglingen har brutits efter leverans.
- Leverans av varor som på grund av sin beskaffenhet är blandade med andra varor vid leverans och inte kan separeras igen.
- Avtal om specifikt brådskande reparations- eller underhållsarbete hos kunden som uttryckligen har begärts.
- Leverans av förseglade ljud- eller videoinspelningar eller datorprogramvara med bruten försegling/förpackning, t.ex. projektorlampor, CD-skivor, DVD-skivor, Blu-ray-media eller LP-skivor.
- Avtal som ingås vid en offentlig auktion/mässa.
- Leverans av digitalt innehåll, t.ex. datorprogram, appar, spel, musik, filmer etc., som inte levereras på fysiskt media om kunden tidigare har accepterat att utförandet kommer att initieras och att ångerrätten därmed går förlorad.

Vid retur ska beställningen skickas tillbaka till AV-Connection utan onödigt dröjsmål, och senast 14 dagar efter att AV-Connection har meddelats om hävning av köpet. Kunden ska bära de direkta kostnaderna i samband med returfrakten av varorna, och bär risken för varorna tills leveransen mottagits av AV-Connection.
Returpaketet ska alltid märkas med ett giltigt returärendenummer vid retur för snabb hantering, såvida inte en returetikett har köpts från AV-Connection, eftersom den då märks automatiskt. I så fall får en kopia av fakturan eller orderregistreringen inte bifogas.
AV-Connection tar INTE emot paket utan utdelning, dvs. returförsändelser som skickas till paketbox/utlämningsställe, och inte heller försändelser som görs utan direkt leverans från person till person.
Kunden ansvarar endast för eventuell värdeförsämring på grund av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion.
Med andra ord - Det är möjligt att prova produkten på samma sätt som om den vore provad i en fysisk butik, men den får inte tas i bruk i själva verket.
Om produkten har provats utöver vad som beskrivs ovan anser AV-Connection att den är begagnad, vilket innebär att om kunden avbryter köpet kommer endast en del eller inget av köpeskillingen att returneras, beroende på produktens kommersiella värde.
Förpackningen anses vara en betydande del av produktens värde, och produkten ska därför alltid returneras i sin originalförpackning. Om detta inte kan uppfyllas förbehåller sig AV-Connection rätten att vägra retur eller att dra av en del av returbeloppet på grund av värdeförsämring, men alltid med information om detta i förväg. Det är naturligtvis okej att öppna varor i förseglade blisterförpackningar för att kunna prova varan, men var vänlig och var försiktig.
Varan/varorna måste alltid returneras i korrekt förpackning, eftersom kunden är ansvarig för skadade returnerade varor på grund av dålig förpackning.
Återbetalningen sker senast 14 dagar från den dag då vi har mottagit ditt meddelande om att du vill avboka avtalet. Vi kan dock hålla inne pengarna tills vi har mottagit de returnerade varorna eller skickat dokumentation om att varorna har returnerats.
AV-Connection genomför normalt en sådan återbetalning med samma betalningsmedel (och samma betalkort) som användes vid den ursprungliga beställningen/transaktionen.
Alla försäljnings- och leveransvillkor